Kiire on merkittävin syy jättää aamupala väliin. Minun vinkkini sinulle, ihana kiireinen ihminen, on se, että teet aamupalan valmiiksi jo edellisenä iltana. Saat elimistöllesi tarpeellisia ravintoaineita, joilla vähennät kehon stressiä ja lisäät omaa jaksamistasi merkittävästi.

Paulúnsin aamiaistuotteet ovat tosi helppo tapa antaa keholle juurikin niitä hitaita hiilihydraatteja, jotka pitävät verensokerin pitkään tasaisena. 

Esimerkiksi Supermysli ei sisällä lisättyä sokeria, joka saisi verensokerin poukkoilemaan. Viljoina on pelkkää täysjyvää, joten kuitujenkin määrä on runsas. Täysjyväviljoista saadaan mm. kivennäisaineita kuten magnesiumia, jota tarvitaan normaaliin stressinsäätelyyn. Magnesium laskee hermoston ylivireyttä ja vähentää kortisolin eritystä. 

Supermyslissä on mukana myös mustikkaa ja kurpitsansiemeniä. Mustikka on yksi meille suomalaisille helpoimmin nautittavissa olevista superruuista: sen sisältämät polyfenolit tutkitusti vähentävät tulehdusta (jota myös liiallinen kortisolin eritys kiihdyttää). Kurpitsansiemenet sisältävät paljon sinkkiä, jota tarvitaan mm. hyvän vastustuskyvyn ylläpitoon ja verensokerin hallintaan.

Mitä kehossa tapahtuu, jos aamupalan korvaa kahvilla?

Aivot käyttävät normaalitilanteessa energianlähteenään glukoosia, jota saadaan ravinnon hiilihydraateista. Kun puhutaan verensokerista, tarkoitetaan veren glukoositasoa. Elimistösi voi myös muodostaa glukoosia muista ravintoaineista. Jos syöt säännöllisesti ja ruokavaliossasi hitaita hiilihydraatteja (nopeiden sokereiden sijaan) painottaen, verensokeritasosi pysyy suhteellisen tasaisena. Tällöin myös energiataso on tasainen. 

Jos taas syöt epäsäännöllisesti, jätät aterioita väliin tai päivän ensimmäinen “ateriasi” on vaikkapa pelkkä kahvi, joutuu elimistösi säätelemään verensokeria muilla keinoilla. Kun ruokaa ei tule, verensokeri alkaa laskea. Matala verensokeri on vaarallinen tila, joten elimistö käynnistää stressireaktion. Verensokeri pidetään normaalina purkamalla esimerkiksi lihaksiin varastoitua glukoosia (eli glykogeenia) verenkiertoon. Näin mm. aivojen energiansaanti on turvattu.

Ennakoi kiirettä, valmista aamupala ennakkoon

Kokeile kahta tuorepuuroreseptiäni: jogurttipohjaista ja maidotonta tuorepuuroa Supermyslistä. Jos tuorepuuro ei houkuta, niin entäs nämä helposti mukaan napattavat Supermysli-patukat sitten? Gluteenittomaan ruokavalioon löydät myös oman, gluteenittoman granolan.

Mustikkatuorepuuro Supermyslistä

Koristeluun: mustikoita ja Supermysliä

Sekoita kaikki ainekset kulhossa (paitsi koristeluun tarvittavat). Laita tekeytymään jääkaappiin yön yli suljetussa astiassa. Sekoita aamulla ja ripottele päälle Supermysliä ja mustikoita. Nauti!

Maidoton mangotuorepuuro Supermyslistä

Koristeluun: puolukoita

Sekoita kaikki ainekset ja jätä jääkaappiin tekeytymään yön yli. Sekoita aamulla ennen syömistä ja lisää tarvittaessa mangososetta, jos puuro on liian jähmeää. Ripottele päälle jähmeisiä puolukoita - ne sopivat ihanasti makean mangon kanssa yhteen!