hyvinvointivinkki

Liikun, koska nautin siitä!

"Liikun, koska nautin siitä! Aktiivinen elämäntapa tarkoittaa minulle sitä, että liikunta on osa jokaista päivääni. Ennen ajattelin, että liikunta tarkoittaa kolmea jumppatuntia tai juoksulenkkiä viikossa, mutta nykyään panostan yhä enemmän arkiliikuntaan ja kerään sporttisia hetkiä pitkin päivää.

Jos vain mahdollista kävelen tai pyöräilen joka paikkaan. Jos on kiire tai tuntuu, ettei liikuntaa saa mahdutettua arkeen, jaan sen useampaan osaan; 5 minuuttia jumppaa aamulla, vartti kävelyä tai portaita päivällä, puoli tuntia kotitreeniä illalla.

Istuminen on keholle myrkkyä, jolloin pienikin kävelylenkki virkistää kehon ja mielen. Liiiikuntamahdollisuudet pitää osata nähdä: lasten kanssa ulkoillessa voi tehdä minitreenin, ottaa spurtteja ja tehdä lihaskuntoa. Lisäksi kauppareissun taittaa kävellen ja mökillä ajaa nurmikon, kantaa puita, uidaan tai kiivetään kalliolle. Näillä liikuntahetkillä on merkitystä!
Liikunta antaa hyvän olon ja valtavasti energiaa. Lomalla rakastan aikaisia ja valoisia aamuja. Aamulenkit ovatkin omaa aikaani ja ne antavat taivaallisen olon koko päiväksi.

Aktiivinen elämäntapa ei vaadi kuntosalijäsenyyttä ja lihaskunnostaankin voi pitää huolta vaikkapa treenaamalla kotona kehonpainolla tai välineitä, kuten käsipainoja, kahvakuulaa tai jumppapalloa käyttäen. Silti tärkeimpänä näen arkiliikunnan ja aktiivisen asenteen, joka läpäisee koko elämän. Sillä on loppupeleissä myös eniten merkitystä kokonaisuuden kannalta.”

 

7 tapaa lisätä arkiliikuntaa

Liikunta tekee hyvää keholle ja mielelle, sen tiedämme kaikki. Liikkuminen säännöllisesti ehkäisee sairauksia, alentaa verenpainetta ja edistää sydänterveyttä. Se parantaa unta ja mielialaa, alentaa stressiä ja pitää meidät toimintakykyisinä. Liikunnasta on hyötyä myös kehonkoostumukselle, sillä se vähentää rasvakudoksen määrää. Mikä on sinun syysi liikkua?

Monipuolinen fyysinen kunto edellyttää myös liikunnalta vaihtelevuutta: viikon liikuntaohjelmassa olisi hyvä olla niin kestävyysharjoittelua kuin lihaskuntoa parantavia harjoituksia. Viime vuosina on alettu puhua yhä enemmän myös arkiaktiivisuudesta ja hyötyliikunnasta varsinaisten liikuntasuoritusten sijaan. Ei nimittäin ole yhdentekevää, tekeekö pitkän supertreenin kerran viikossa vai liikkuuko joka päivä. Ja päivittäinen liike ei tarkoita supertreeniä joka päivä, vaan jonkinlaista aktiivisuutta pitkin päivää.

Tuoreen tutkimustiedon mukaan yli yhdeksän tunnin päivittäinen istuminen – tai muu paikallaanolo – ei tee hyvää terveydelle. Tuolista nouseminen ja puuhastelu päivän mittaan auttavat myös hallitsemaan painoa ja saavat ajatuksen kulkemaan paremmin. Mieti siis, millaisia tapoja sinulla olisi lisätä aktiivisuutta arjessasi. Tässä muutama idea:

  1. Laita kello soimaan puolen tunnin välein ja nouse ylös tuolista. Venyttele lonkankoukistajia, jotka kiristyvät istuessa.
  2. Seiso kokouksissa – välillä vaikka yhdellä jalalla.
  3. Jää bussista aiemmin ja kävele loppumatka kotiin.
  4. Hyödynnä portaita. Portaidennousu toimii loistavasti myös taukoliikuntana!
  5. Hanki keppi toimistolle tai kotiin ja lisää pyörittelyillä yläselän verenkiertoa.
  6. Liiku myös pitkillä juna- tai lentomatkoilla. Nouse varpaille ja kurottele käsillä kohti kattoa.
  7. Ota mallia liikkuvista lapsista: tee juoksupyrähdyksiä, roiku, hypi ja kiipeile.

Ja tärkeintähän on, että ylipäätään nousee sohvalta tai tuolista useammin kuin kerran päivässä. Mieti siis, minkälaisesta liikkumisesta juuri sinä pidät ja lisää mieluista liikettä päivääsi pienin askelin. Liikunnan iloa!