hyvinvointivinkki

Hyvinvointi syntyy pienistä asioista

1. Rakenna itsesi näköinen hyvä olo. Hyvinvoinnin osatekijät ovat kaikille meille yhteisiä, mutta olemme silti yksilöitä – yhdellä korostuu levon ja palautumisen merkitys, kun toinen saa virtaa sosiaalisesta kanssakäymisestä. Jollekin hyvää oloa edustaa lenkkipolku, toiselle joogamatto, ja näitä mieltymyksiä kannattaa seurata. Ulkopuolelta annettu tarkka dieetti tai tusinatuotantona tehty treeniohjelma sen sijaan innostaa ehkä hetken, mutta sisäinen motivaatio syttyy harvoin.

Paulunsin brändilähettiläs Anna Saivosalmi neuvoo pysähtymään hetkeksi ja kysymään itseltään muutaman liikuntaan ja ruokavalioon liittyvän kysymyksen. Ensinnäkin, mikä liikuntamuoto tuottaa sinulle eniten iloa ja liikutko mieltymystesi mukaisesti tällä hetkellä? Jos et, niin mikset ja mikä sinua estää? Entä mitä uusia lajeja haluaisit kokeilla? Onko ruokavaliosi tällä hetkellä sellainen, että se saa sinut voimaan hyvin? Miten voisit lisätä hyvää tekevän ravinnon osuutta ruokavaliossasi?

2. Etene pienin askelin. Muutoksen tekeminen vaatii aina voimavaroja ja turhan suuriksi asetetut, epärealistisilta tuntuvat tavoitteet voivat uuvuttaa. 

”Elämäänsä ei kannata muuttaa kertarysäyksellä. Jo hyvin pieni muutos, vaikkapa veden juonnin lisääminen tai aamupalan syömisen aloittaminen voivat olla todella merkittäviä muutoksia hyvinvointisi kannalta pitkässä juoksussa, vaikka jokapäiväisessä arjessa tapahtuu vain pieni korjausliike”, kiteyttää Anna.

Avainasemassa ovatkin pienet, päivittäiset teot, joista muodostuu ennen pitkää kokonainen joukko hyvinvointia tukevia tapoja. Viisainta on mitoittaa uusi arkinen teko sellaiseksi, että sitä on mahdollista toteuttaa pidemmänkin aikaa.

3. Tee suunnitelma. Voit lähteä liikkeelle miettimällä, mitkä asiat tuovat sinulle jo nyt hyvää oloa. Entä mitä hyvinvoinnin osa-aluetta sinun olisi tarpeen kehittää? Aloita asettamalla yksi konkreettinen tavoite. Se voi liittyä esimerkiksi liikuntaan, syömiseen tai henkiseen hyvinvointiin – siihen osa-alueeseen, jonka sinä koet juuri nyt tärkeäksi.

 ”Suunnitelmastaan kannattaa kertoa myös läheisille ja ystäville. Ympäristön tuki omien tavoitteiden saavuttamisessa voi joskus olla jopa ratkaiseva tekijä”, Anna neuvoo.

 Ehkä jo parin viikon päästä huomaat, että teosta on tullut sinulle arjen tapa, vähän kuin hampaiden pesu. Muista onnitella itseäsi ja nauttia työsi tuloksista!

ESIMERKKEJÄ PIENISTÄ HYVÄN OLON TEOISTA

  • Liikunta – nouse työpöydän äärestä 45 minuutin välein ja tee jokin taukoliike. Kyykkää esimerkiksi muutaman kerran tai pyörittele hartioita.
  • Ruokavalio – lisää pehmeää rasvaa jokaiseen päivään kasviöljyn tai pähkinöiden muodossa.
  • Henkinen hyvinvointi – pidä yhteyttä hyvään ystävään viikoittain.
  • Uni – laita puhelin pois viimeistään tunti ennen nukkumaanmenoa.